Nowelizacja Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne
klio | 21 lutego 2020 | 0 | wiadomosciNowelizacja Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne
Nowelizacja Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne zakończona. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r jest jedną z najważniejszych ustaw dla geodetów. Normuje problematykę geodezji. Od dłuższego czasu trwały prace nad nowelizacją ustawy. Wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjno-budowlanego zdają sobie sprawę z konieczności wprowadzenia zmian. Czy wprowadzone zmiany spełnią oczekiwania wyżej wymienionych osób?
Przyczyny zmian
Na stronie inernetowej Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów można odnaleźć informacje odnośnie przyczyn nowelizacji. Jedną z przyczyn są ograniczenia w prowadzeniu zasobu geodezyjnego, prowadzeniu prac geodezyjnych, a także zdobywaniu uprawnień zawodowych. Wprowadzone zmiany maja na celu usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego. Na stronie internetowej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii umieszczono czym jest nowelizacja i jakie są jej skutki:
„Nowelizacja oznacza:
przyspieszenie procesu inwestycyjnego i usprawnienia dla geodetów,
wprowadzenie bezpłatnego dostępu do znacznej części danych geodezyjnych,
usprawnienie prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, zapewnienie lepszego finansowania geodezji w powiatach.”
Zmiany istotne dla wykonawców geodezyjnych
Art. 2 pkt 7a definiuje czym jest mapa do celów projektowych oraz posiada klauzulę urzędową przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego.
Brakuje racjonalnych argumentów, aby uzasadnić ten zapis. Uprzednio mapa do celów projektowych służyła zleceniodawcom. Na bazie wykupionych materiałów z zasobu geodezyjnego geodeta tworzył mapę zgodnie z uzgodnieniami zleceniodawcy, często domierzając dodatkowe obiekty. Aktualnie przepis ingeruje w umowę między zleceniodawcą, a zleceniobiorcą. Jest to zaprzeczenie zasad wolnorynkowych, gdzie twórca, właściciel nie może sprzedać swoich produktów, mimo że ponosi odpowiedzialność prawną za poprawność wykonania takiej mapy. Klauzula służy poinformowaniu zleceniodawcy, ze powiatowy zasób geodezyjny skorzysta z pomiarów geodezyjnych wykonanych za Pana pieniądze i na Pana zlecenie. Dodatkowo będzie Pan czekał na oklazulowanie mapy.
Art. 12 ust. 1a zgłoszenie prac geodezyjnych może nastąpić nie później niż w terminie 5 dni roboczych od rozpoczęcia tych prac
„Art. 12b ust. 1a 1a. Weryfikacja jest dokonywana niezwłocznie, a w przypadku prac, o których mowa w
art. 12 ust. 1 pkt 3, dla obszaru objętego zgłoszeniem prac:
1) do 1 ha – nie później niż w terminie 7 dni roboczych,
2) powyżej 1 ha do 10 ha – nie później niż w terminie 10 dni roboczych,
3) powyżej 10 ha – nie później niż w terminie 20 dni roboczych”
Zapis miał na celu przyspieszyć weryfikację operatów geodezyjnych, jednakże tylko pozornie ponieważ dodano zapis: z przyczyn niezależnych od organu terminy nie obowiązują.
Deklarowany termin zakończenia prac geodezyjnych nie może być dłuższy niż 1 rok od dnia rozpoczęcia tych prac. Można przedłużać termin. Zapis jest skrajnie bezużyteczny, nakłada na wykonawcę prac geodezyjnych nieustający obowiązek monitorowania terminów wykonywania wszystkich wykonywanych prac. Terminy wykonywania prac zależne w głównej mierze są od zleceniodawców, ale geodeci muszą spowiadać sie z tych terminów przed starostą.
Wnioski
Zmiany pozornie przyspieszają pracę wykonawców geodezyjnych, zwiększają nakłady pracy nad zgłaszniem prac geodezyjnych, zwiększają opłaty za materiały geodezyjne. Przede wszystkim zmniejszają znaczenie wykonawcy prac geodezyjnych na rzecz urzędników.
Moim zdaniem zmiany nie rozwiązują problemów trapiących geodezję od wielu lat. Brakuje solidnych reform. Brudy nadal zamiatane pod dywan.