Operaty elektroniczne
klio | 17 listopada 2021 | 1 | wiadomosciOperaty elektroniczne
Operaty elektroniczne są to operaty techniczne, powstałe w wyniku wykonania prac geodezyjnych, przekazane do zasobu PZGIK w wersji elektronicznej, w formacie PDF i podpisane przez kierownika prac podpisem elektronicznym (§ 35 ust. 2). Zgodnie z ustawą wykonawca prac geodezyjnych ma obowiązek zgłoszenia prac przed ich rozpoczęciem. Wyniki prac kompletuje w formie operatu technicznego, którego zawartość jest ściśle określona. Skład operatu technicznego reguluje Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W § 36 wyżej wymienionego rozporządzenia wymieniono zawartość operatu technicznego:
1) spis treści;
2) sprawozdanie techniczne;
3) dokumentację osnowy pomiarowej, jeżeli taka osnowa była założona;
4) mapę porównania z terenem i szkice polowe, jeżeli zostały wykonane;
5) wykazy pomierzonych lub obliczonych współrzędnych punktów szczegółów terenowych;
6) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie protokołów, aktów ugody, dowodów doręczeń zawiadomień, dowodów doręczeń wezwań, jeżeli takie dokumenty powstały;
7) w przypadku przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów ̶ poświadczone za zgodność z oryginałem kopie
protokołu klasyfikacyjnego i mapy klasyfikacyjnej oraz opisy odkrywek glebowych;
8) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie innych dokumentów niepochodzących z zasobu, które zostały wykorzystane przez wykonawcę;
9) dokumentację niezbędną do aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, jeżeli kierownik zgłoszonych prac geodezyjnych stwierdzi zmiany w tym zakresie podczas ich wykonywania;
10) kopie dokumentów, o których mowa w § 24 ust. 1.
Od 1 tycznia 2022 roku wymagane będą tylko operaty elektroniczne, a operaty w formie papierowej nie będą już przyjmowane (§ 42 ust. 3 rozporządzenia w sprawie standardów technicznych). Aktualnie geodeci mają możliwość wyboru formy przekazania operatu. GUGIK na swojej stronie internetowej http://www.gugik.gov.pl/aktualnosci/2022/07.09.2021-wzrost-liczby-operatow-elektronicznych poinformował, że z ankiety przeprowadzonej we wrześniu wynika, że 49% operatów złożonych w sierpniu było w formie elektronicznej.
Podpis elektroniczny
§ 35 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie standardów technicznych (…) operat elektroniczny powinien zostać podpisany jedną z trzech form podpisów elektronicznych:
- podpisem kwalifikowanym – płatny
- podpisem zaufanym przez profil zaufany- darmowy, ale plik pdf musi być mniejszy niż 10MB
- podpisem osobistym -płatny
Zalety i wady operatów elektronicznych
Operaty elektroniczne w geodezji to nowość. Dotychczas były przekazywane w formie tradycyjnej czyli papierowej. Operaty elektroniczne maja wady i zalety.
Z całą pewnością ogromną zaletą jest szybkość przekazania dokumentów przez wykonawców do Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej, zwykle trwa to około minuty bez wychodzenia z domu. Z punktu widzenia Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej, zaletą jest mały rozmiar operatów elektronicznych. Dokumenty elektroniczne nie zajmują powierzchni w archiwum fizycznym lecz w archiwach cyfrowych. Pracownicy maja mniej obowiązków – nie muszą skanować operatów, ponieważ otrzymują wersję elektroniczną.
Wadą operatów elektronicznych z punktu widzenia wykonawców, jest dłuższy czas poprawek po negatywnym protokole weryfikacji. W przypadku wersji papierowej można nanieś poprawkę natychmiast. W przypadku operatu elektronicznego są różne opcje tworzenia dokumentu. W przypadku najbanalniejszej metody: należy poprawić daną stronę, następnie połączyć wszystkie strony operatu w jeden dokument formatu PDF, a następnie podpisać dokumenty cyfrowo, co zajmuje czasami nawet do 20 minut. Uważam również, że łatwiej weryfikować papierową wersję niż cyfrową z monitora komputera, ale to kwestia preferencji.
Ciekawy artykuł 🙂